Skip to content

Vi vil ikke være tykke

Skønhedsekspert: Vi vil ikke være tykke

“Danske kvinder kan ikke snuppe at være for tykke. Der er ingen tvivl om, at når de føler sig for fede eller for tykke nogensteder, så daler selvværdet. Men når de får rettet på det, ryger selvværdet i top.

24. februar 2001, 0:01 Opdateret den 18. november 2006, 22:58 Lizl Rand

Jeg synes danske kvinder har det fint med sig selv. De ønsker ikke at ligne nogen, men vil være sig selv.

De vil gerne være iorden: have en pæn slank krop som ser pæn ud samt en smuk hud.

Når det er iorden, er vi tilfredse. Sjældent ser jeg nogen som jagter noget urealistisk,” fortæller Susanne Bjørkmann, der er indehaver af Copenhagen Beauty Club, hvor hun dagligt hjælper kvinder med af forskønne deres hud, hår og negle samt sammensætte den rette kost så de opnår en ønsket vægt og fylde.

“Jo gladere du er for dit liv, jo mere kræver du af dit liv. Når man kan se at tingene kan lykkes, at man får en god uddannelse, et godt job osv. – hvorfor skulle man så ikke også ønske f.eks. at tabe sig?

Dog undrer jeg mig over, at kvinder døjer utrolig meget med, at de siger, at de er deprimeret. Jo mere der lykkes for èn, og jo mere lykkelig man bliver, jo mere forundret bliver man over, at man ikke er lykkelig hele tiden.

Dertil ligger der i vores kultur, at vi åbenbart ikke må være for glade. Det er meget puritansk: du må ikke nyde for meget og dovne og bare være tilfreds.Vi under ikke os selv at være glade og tilfredse.”

Hanne-Vibeke Holst: “Dansker kvinder er blinde”

At kvinderne i Danmark ikke har været oppe på barrikaderne og protesteret over reklamerne med f.eks. Claudia Schiffer som kvinderne i både Norge og Sverige har gjort, er der ifølge forfatteren Hanne-Vibeke Holst to grunde til. En god og en dårlig.

“Den gode forklaring er, at vi har så meget overskud, at vi griner og trækker på skulderen fordi vi ikke tager hende alvorlig. Den reklame er simpelthen for tyk, selvom modellen er radmager.

Den dårlige forklaring er derimod, at vi er så binde overfor diskrimination af kvinder, at vi ikke ser den.

I stedet for at betragte sådan en reklame som gammeldags kvindeundertrykkelse tager vi den personligt og sammenligner os selv med siliconesilden på billedet.

Derfor bliver vi også ulykkelige eller frustrerede over ikkat se ud som Claudia Schiffer.

Vi gennemskuer nemlig ikke, at vi stadig er ofre for et utrolig gammeldags kvindesyn, som stadig fremstiller os som hjernedøde objekter.

Det er nok den sidste forklaring der holder – selvom vi jo af al magt netop ønsker at beskrive os selv som nogle, der har gennemskuet de mekanismer for længst.

H&M-reklamerne er et udtryk for vores kulturs bevidste eller ubevidste nedvurdering af kvinden. Hun er krop og ikke hoved.

Desuden er hele diskussionen også ramt af en vis træthed, da vi jo har sagt det sammen i 30 år,” siger Hanne-Vibeke Holst, der mener at alt for mange af os ligger under for et krav om at man for alt i verden skal være sexet:

“Ellers kan man affærdiges som sådan en frigid krampe, der trænger til at blive kørt over af en havnearbejder.”

Men hvor er oprøret?

“De unge kvinder, der egentlig er dem, der skulle protestere er usikre. Deres selvværd og deres enorme fokusering på udseendet er nærmest på 50’erne-niveau.

Når man tænker på hvad der bliver brugt af tankevirksomhed, koncentration, penge og tid på panisk at leve op til et ideal, der nærmest minder om de mest vamle pronomodeller fra 70’erne.

Såvidt jeg kan se, er det ikke et udtryk for et frit valg, men resultatet af en massiv gang kultruel hjernevask, der får os til at skrumpe ind til one size-klicheer,” siger Hanne-Vibeke Holst, der synes vores higen efter perfektion er det værste.

“Det er ikke så meget det seksuelle i plakaterne med Claudia Schiffer, der støder mig.

Derimod den hysteriske perfektion. er står en kvinde, som vi alle sammen ved er omkring 30 år. Men vi ved jo også alle sammen, at sådan ser en kvinde på 30 år ikke ud – hvis man ellers har levet bare nogenlunde almindeligt og har fået børn osv.

Men det krav om uberørthed og at alder for alt i verden ikke må kunne ses, synes jeg er oprørende. Det er et meget tidstypisk og stressende krav for både mænd – og i særdeleshed for kvinder.

Man skal se ud som om man ikke har levet. Det er det mest provokerende. Og det ødelægger os.” lizl

Link til kilde: BT

vivilikkevaeretykke
BT: 24. februar 2001

Leave a Reply

honey pot